Raceverslagen 2024
4 Stroke festival Campillos Spanje. 29-11 t/m 1-12
Het 4 stroke festival werd dit jaar voor het eerst gehouden op het zonovergoten circuit van Campillos. Alle 4 takt kampioenschappen van Nederland waren aanwezig van de Rocky klasse t/m de Shifters en natuurlijk de Endurance Prokart klasse.
Het weekend bestond voor de Prokart klasse uit een aantal trainingen, Kwalificatie sessies en 2 races van 2 en 5 uur.
Vrijdag:
Op de vrijdag was het vooral zoeken naar de juiste afstelling en bandenspanning. Gert Ceelen en Thony Everhardus reden voor het eerst samen in kart #92. Een samenwerking die bijzonder goed bevallen is!
De gang zat er al snel in en met een 6e startplek voor de 1e race op vrijdag waren we positief. Vooral omdat het gehele top 17 binnen een seconde van elkaar zat.
De Race op Vrijdag verliep prima tot een kleine 10 min voor de finish. Thony verloor een uitlaat van de motor en we kregen daarom een ronde straf. We hadden op positie 6 kunnen eindigen maar vielen door de straf terug naar P11.
Zaterdag:
Ook op de Zaterdag zat de gang er goed in met een 7e kwalificatie plek voor de 5 uurs race. Ook nu zat het hele veld weer extreem dicht bij elkaar. Uiteindelijk wisten we op P8 te eindigen.
Zondag:
De zondag bestond uit een vrije training een kwalificatie en 2 sprintraces.
Race 1 vertrokken we vanaf p11 dit door een remprobleem in de kwalificatie waardoor we geen snelle tijd konden rijden. Het werden dus inhaal races. In race 1 reed Thony en hij wist mede door een goede start te finishen op P8
Race 2 zou ook door Thony verreden worden en vanaf p8 startende en wetende dat de snelheid er in zat moesten we toch mee kunnen doen voor een podiumplek. En wat een race werd het zeg.
De start was wederom goed en na een aantal ronden kon Thony aansluiten bij de top 4. Door wat gevechten aan de voorzijde kon Thony doorschuiven naar P2. 2 rondes later en heel wat positie wisselen verder kwamen we als 4e over de finish.
Al met al was het een fantastisch weekend met alle teamleden van het JOB-Motorsport team. Iedereen wist op en naast de baan wat te doen! Een fantastisch teamwork!
Alle dank gaat uit naar de organisatie van het 4 Stroke Festival:
https://id-engines.com/
https://www.arthurdontje.nl/over/
Race 7, Landsard Eindhoven (09-11-2024)
Een jaar kan snel gaan. Zo ook dit jaar weer, want de laatste race van het seizoen is alweer aangebroken. Een seizoen, waarin TCE Racing powered by Job-Motorsport een flinke stap omhoog heeft gezet. Met een 4e plaats in het kampioenschap, dicht achter de top drie, kan het team terugkijken op een geslaagd seizoen.
De laatste race van het programma stond gepland op Landsard, Eindhoven. Het kampioenschap in de clubklasse was al beslist, maar de nummers twee t/m vier konden nog voor wisselingen zorgen. Tevens was het voor Roy, de rijder #92 van JOB-Motorsport zijn laatste race.
Training:
Het was een frisse dag met laaghangende bewolking. De baan was vochtig, maar de regen bleef weg. Het was dus aftasten welke afstelling het beste zou worden voor de race. Thony en Emiel reden de training met het idee dat de baan steeds droger zou worden. Hierop werd de kart afgesteld en werd het cruciaal om de bandenspanning juist te hebben. Deze keer kon teamcaptain Chris niet helpen, want hij lag in de lappenmand. Gelukkig was er vanuit de andere teamleden van Job-Motorsport genoeg hulp en feedback om tot een conclusie te komen.
Kwalificatie:
Aan het einde van de training ontstond er een aanzienlijk droge lijn. Dit zou betekenen dat de snelste ronden in de slotfase van de kwalificatie gereden konden worden. Dit bleek ook zo uit te komen. Het was constant stuivertje wisselen in het veld. Door wat oponthoud kon Thony in de laatste ronde niet meer volledig pushen, waardoor zijn tijd bleef steken op een zesde plaats. Het gaat naar voren was niet heel groot, maar we wisten dat we aan de bak moesten.
Start:
Emiel nam de start voor zijn rekening. De baan was inmiddels grotendeels droog, maar vooral in de openingsfase nog glad. Ook de koudere banden hielpen hierin niet mee. Emiel kwam goed weg bij de start en wist meteen een aantal plaatsen algemeen te pakken. In de clubklasse werden er twee plaatsen gepakt.
Gedurende de eerste stint was de balans niet optimaal. Overstuur zorgde ervoor dat we slechts konden volgen en niet konden aanvallen. Toch door wat feedback vanaf de pitmuur wisten we het gat achter ons te vergroten.
Wissel:
Na de eerste wissels, die bijzonder snel verliepen, zowel het tanken als de rijderswissel werd het duidelijk dat we ons op de top vijf moesten concentreren. Het podium was qua racetempo niet haalbaar, maar we wisten wel dat constantheid en betrouwbaarheid ervoor kon zorgen dat je toch naar voren zou kunnen komen.
Net iets over de helft van de race, toen Thony het tempo goed op orde had en het gat naar achteren aan het vergroten was, gebeurde er verderop de baan een enorme klapper. De race werd hierop stilgelegd door middel van een code rood. De rijder, betrokken bij de klap is er uiteindelijk met een sleutelbeenbreuk vanaf gekomen.
Herstart:
Na een onderbreking van ca. een uur werd de race hervat. Hierin werd het meteen druk in de pitstraat. Iedereen wilde zo snel mogelijk tanken en wisselen, waardoor de kans bestond dat je moest wachten. Door de juiste communicatie tussen team en rijder werd dit prima ingevuld en konden we wederom een snelle tankstop afronden.
Finish:
Om 19.00 viel de finishvlag, waarmee het seizoen 2024 was afgelopen. Een vijfde positie was het resultaat in de race, waarmee TCE Racing #94 JOB-Motorsport een vierde plaats in het kampioenschap wist veilig te stellen.
Onze dank gaat uit naar alle sponsoren, vrienden en familie. Zonder jullie hadden we dit seizoen niet zo kunnen rijden. Hopelijk zien we jullie fanatisme en support weer terug in 2025, dan is het vizier weer verder gericht naar voren.
Tot dan!!
Race 6 , Pottendijk Emmen (19-10-2024)
Het seizoen nadert zijn einde. Met nog twee wedstrijden te gaan lijkt de beslissing in de Clubklasse voor het kampioenschap te zijn beslist. Koene/ RPM Motorsport kan in Emmen de titel veilig stellen. Daarachter is het enorm spannend om de 2e positie. De #94 JOB-Motorsport heeft hierin nog volop mogelijkheden.
De omstandigheden in Emmen waren nat en verraderlijk. Het zou maar liefst een 8-uurs race worden. De verwachting dat het droog zou worden waren ook lastig in te schatten, waardoor de afstelling van de kart essentieel zou zijn. Het enige wat een zekerheid is, is dat iedereen de hele race op slicks zal rijden.
Training:
De training begon op een natte baan. Deze werd langzamerhand sneller, maar het zoeken naar de juiste lijn voor de beste grip bleek lastig. Uiteindelijk konden we na een kleine aanpassing het ritme vinden.
Kwalificatie:
De kwalificatie was druk en het zoeken naar een snelle ronde was dan ook essentieel. Thony reed de kwalificatie en wist er uiteindelijk een 5e tijd uit te persen. Algemeen was het de 21e plaats, waarmee we tevreden konden zijn.
Start:
Bij de start van de race was de opdracht simpel, uit de problemen blijven. Dit lukte goed en Thony kon langzamerhand wat terreinwinst boeken. Heel geleidelijk schoven we naar voren en werd er door Chris goed gecoached. Na 90 minuten stond de eerste wissel gepland.
Wissel 1:
De eerste wissel werd rustig en goed voorbereid. Met de steun van Gert en Roy (konden helaas zelf niet rijden i.v.m. blessures) werd de call gemaakt en stond alles perfect klaar bij de tankstop. De wissel en het tanken verliep enorm snel en er wad nog iets tijd over, voordat het team weer verder mocht. Emiel nam het stuur over en vervolgde de race. Ook hij kwam in een constant ritme te zitten en we vestigden ons al gauw stevig in de top 3.
Vervolg race:
Na een aantal crashes op de baan en diverse code slows, was het weer de beurt aan Thony. Hij kwam er in zijn stint achter dat er een bout uit zijn stuur was gekomen. Door het snelle handelen van Gert met onderdelen, de juiste call van Chris om Thony binnen te halen en het optimaliseren van de bandenspanning door Roy, werd deze noodgedwongen pitstop zo efficiënt mogelijk gemaakt.
Slotfase:
In de laatste uren werd het donker maar droog is het niet geworden. Het zicht op de baan werd in de avond wat beperkt. #94 JOB-Motorsport lag inmiddels op een 3e plaats en leek richting het podium te gaan. Bij de laatste wissel nam Thony het stuur nog 1x over. Hij wist een mega stint te rijden en het gat van 20 seconden te halveren. Helaas was het net niet genoeg om de tweede positie te bemachtigen, maar na acht uur racen was het podium een feit. Wederom een 3e plaats, net als Assen.
Als team heeft JOB-Motorsport een puike prestatie neergezet. Niet alleen op, maar zeer zeker ook naast de baan. Over drie weken sluiten we het seizoen af in Eindhoven. Hopelijk zijn alle blessures dan voorbij en staan alle drie de karts weer op de grid.
Tot dan!!
Race 5, TT-Junior Track Assen (15-09-2024)
De zomervakantie is voorbij. De meeste coureurs zijn weer helemaal opgeladen en maken zich op voor het tweede deel van het seizoen. Deze keer staat Assen op het programma, op het TT-junior circuit. Het weer was perfect. Een aangename temperatuur met regelmatig veel zonneschijn.
Voorbereiding:
Team Job-Motorsport kwam goed voorbereid richting het circuit. Alles stond op tijd klaar en er was veel rust tijdens het prepareren van de karts. Echter kwamen we er bij de proefstarts van de motoren achter dat 1 van de motoren van de #94 niet lekker klonk. Het bleek om een uitlaatprobleem te gaan, maar uit voorzorg is het hele blok gewisseld. Met goed teamwork en het snelle reageren was alles nog ruim op tijd klaar.
Training:
De training ging van start maar ging niet helemaal zoals gepland. Emiel begon de training maar ervaarde remproblemen, waardoor het lastig was de kart onder controle te houden bij het aan remmen. Na wat aanpassing werd het beter, maar er was nog ruimte voor verbetering. Aangezien de training maar een uur duurde nam Thony snel het stuur over om ook aan de omstandigheden te wennen en de nieuwe banden in te scrubben. Uiteindelijk zat het tempo er goed in aan het einde van de training en sloten we deze als derde af.
Kwalificatie:
De kwalificatie werd gereden door Thony. Na wat kleine aanpassingen na de training was het de bedoeling om meer tijdwinst te pakken. De aanpassingen pakten echter niet vlekkeloos uit. Thony kon wel een snelle tijd noteren, maar de kart balanceerde op een heel dun lijntje, waarmee de racepace in gevaar kwam. Na de kwalificatie, die we als vijfde zijn geëindigd, besloten we de kart weer terug te zetten op de originele afstelling.
Start:
Emiel nam de start voor zijn rekening. Echter bij de opwarmronde sloeg een van de motoren af en door wat ruis op de lijn tussen Emiel en Chris, kwam Emiel de pits binnen om te herstarten. Hierdoor maakten wij een start uit de pits en konden vanaf achteraan beginnen. Het tempo was meteen goed en het gat naar de staart van het veld werd snel gedicht. Vervolgens moest Emiel een flinke inhaalslag maken. Dit ging goed, totdat ''Code Slow'' van kracht werd op de baan. Het veld werd opgevangen en dit kostte uiteindelijk flink wat tijd. We waren inmiddels opgeklommen van de 22e positie naar de 15e positie.
Wissel:
De eerste wissel volgde na iets meer dan een uur. Deze wissel verliep erg snel en langzaam maar zeker kroop Job Motorsport #94 verder naar voren. De rondetijden bleven constant en wij konden goed uit de problemen blijven. Ook Chris hield alles nauwlettend in de gaten en zat erg goed in de wedstrijd. De volgende call die hij maakte deed hij op exact het juiste moment. De pitstraat was vrij en bij terug keren op de baan was er veel ruimte om ons heen, waardoor we tempo konden blijven maken.
We lagen inmiddels stevig in de top 10. Na de eerste serie wissels lagen we op een 7e positie en waren we weer terug in dezelfde ronden als de twee teams voor ons. Top vijf was inmiddels realistisch.
Slotfase:
In het laatste gedeelte van de race ging het om de details. Thony en Emiel hadden veel terrein goed gemaakt, maar leken af te stevenen op een 5e positie. Echter bleken de teams voor ons nog een keer te moeten wisselen om aan de verplichte wissels te voldoen, waarmee we de derde plaats in handen kregen. Ondanks de tegenslagen deze dag heeft het team zich goed herpakt en met goed teamwork van Job Motorsport zich terug naar voren geknokt. Een podiumplaats was dan ook een hele fijne beloning voor het hele team.
In oktober staat race 6 op het programma, de 8- uurs race op het snelle circuit van Pottendijk, Emmen. Wij hopen jullie graag weer een mooi resultaat te kunnen bezorgen. Dank aan alle fans en sponsoren die aanwezig waren op Assen. Wij hebben er van genoten net zoals jullie.
Volgende race, Pottendijk. Tot dan!!
Race 4, Vledderveen (22-06-2024)
Voordat een nieuw seizoen begint duurt wachten altijd lang. Nu zijn we alweer aangekomen bij race vier in het kampioenschap en de laatste voor de zomerstop. De resultaten gaan de goede kant op en de verwachtingen waren dan ook hoog gespannen voor Vledderveen.
Voorbereiding:
Het team had richting race vier al wat data verzameld om een juiste basisafstelling te maken. De weersomstandigheden waren wel een stukje warmer. Daarbij leek het er voor het eerst op dat het niet zou gaan regenen dit seizoen.
Training:
Tijdens de vrije training werd het meteen duidelijk dat het dunne lijn was wat betreft snel rond gaan of de kart "over driven". Ook was de bandenslijtage en bandenspanning een belangrijke factor. De rondetijden in de training waren prima, maar toch was het team niet geheel tevreden over de balans.
Kwalificatie:
De kwalificatie was lastig. Alle teams werden tegelijk de pits uitgestuurd, waardoor het lastig was om een vrije ronde te vinden. Met een kart die op een dun lijntje balanceerde was het moeilijk om op het juiste moment er een snelle ronde uit te persen. Het werd uiteindelijk een 5e tijd. Gezien de grote van de groep niet gek, maar het gat naar voren was te groot om "even" dicht te rijden.
Start:
Thony nam de start voor zijn rekening en kwam goed van zijn plek. Echter richting de eerste bocht begon het veld wat te knijpen, waardoor Thony eieren voor zijn geld koos en wat posities liet gaan. Niet lang daarna kwam Thony met een paar mooie inhaalacties weer naar voren en lag voor de eerste wissel weer op P5. Vlak voor de wissel gaf Thony door aan Chris dat de balans niet goed was. Chris is gaan kijken naar de snelle mogelijkheden en kwam tot de conclusie dat de bandenspanning moest worden aangepast.
Wissel:
Bij de eerste wissel was het alle hens aan dek. De bandenspanning werd aangepast, de gewichten verwisseld en rijders wisselden ook. Een mooie samenwerking van JOB motorsport zorgde ervoor dat de #94 weer snel zijn weg kon vervolgen. De balans was wel iets verbeterd, maar nog steeds niet genoeg om aan te vallen. Emiel was inmiddels constant onderweg, maar de top 3 was te ver weg. Door het constante rijden en geen fouten maken van beide rijders, lukte het wel om dichtbij het podium te eindigen. Met 16 seconden achter de nummer drie, is het team nog verrassend ver naar voren gekomen en gefinisht op een vierde plaats.
Zomerstop:
Vanaf nu is het zomerstop, dit betekend dat de volgende race pas in september op de planning staat. Dan strijkt het hele circus weer neer op het mooie TT-Junior circuit van Assen.
Tot dan!!
Race 3, Berghem (25-05-2024)
De weergoden zijn dit seizoen een groot onderdeel van het kampioenschap. De eerste races waren heel erg nat en ook nu waren de verwachtingen wisselvallig. Toch was het qua temperatuur beter dan in maart.
Voorbereiding:
Het team had richting race 3 alles goed voorbereid. De kart had een prima basis afstelling en deze kon worden aangepast aan de omstandigheden.
Vrije training:
Emiel startte de training en kon goed z'n ronden rijden. Na een kleine aanpassing aan de bandenspanning vervolgde hij zijn weg. Chris hield Emiel op de hoogte van zijn pace, maar dit werd uiteindelijk verstoord door een lichte miezer bui. Met een goed gevoel in de balans nam Thony het stuur over. Ook hij kwam snel in zijn ritme, waarna er besloten werd om de training af te ronden.
Kwalificatie:
De kwalificatie is altijd weer spannend moment. We hadden het geluk dat we als eerste de baan op konden, waardoor er letterlijk vrij baan was. Thony ging deze keer kwalificeren. Hij had er een goed tempo inzitten en het bleek erg spannend te worden. Uiteindelijk werd de kwalificatie in de laatste 3 minuten beslist. Heel even had Thony de snelste tijd staan in de clubklasse, maar kwam in de laatste ronde net iets tekort. Wel was er weer een verbetering van beste kwalificatie namelijk de 2e tijd en 17e overal.
Start van de race:
Na een super kwalificatie van Thony maakte het team zich klaar voor de race. Chris en Emiel bespraken nog even kort de startprocedure en liepen de laatste details door qua wedstrijd strategie. Ook het weer bleef een rol spelen en die werd nauwlettend in de gaten gehouden. De start verliep zonder problemen en de kop van het veld ging er zonder problemen vandoor. Emiel verloor in de openingsfase iets aan plaatsten maar nadat het veld wat op z'n plek lag kon hij het tempo managen. Toch ging het niet vanzelf. De kart was wat nerveus en Emiel moest gefocussed rijden om de tijden constant te houden.
Wissel:
Na een vroege snelle wissel nam Thony het stuur over. Al gauw verbeterden de rondetijden zich en kwam #94 Job-Motorsport langzaam maar zeker weer naar voren. Halverwege de stint van Thony begon het lichtjes te regenen. Dit zorgde voor gladheid op de baan, maar Thony hield zijn hoofd koel en Chris hield hem op de hoogte van de goede pace. Na de korte bui was het vrijwel meteen weer droog en het tempo weer als vanouds.
Tankstop:
Het was tijd voor de tweede wissel inclusief tankstop. Deze verliep erg snel, maar niet helemaal zonder problemen. Een deel van de brandstof kwam ernaast en trok in de kleding bij Emiel. Hij begon zijn stint maar merkte ook een branderig gevoel bij de knie. Achteraf bleek dat de kniebeschermer een deel van de brandstof had geabsorbeerd wat vervolgens langzaam door de overal liep. Gelukkig had dit alles geen gevolgen voor het tempo. Emiel merkte ten opzichte van zijn eerste stint dat de kart een stuk beter te besturen was. Dit was ook terug te zien in de rondetijden en de positie op de baan.
Slotfase:
Tegen het einde van de race toen alle pitstops waren geweest, werd duidelijk waar iedereen zich uiteindelijk in de stand bevond. #94 by Job-Motorsport lag stevig op een 2e plaats. Het gat naar P1 was te groot om nog te kunnen aanvallen en naar P3 te groot om te verliezen. Daarom besloten wij om de geen risico's meer te nemen de kart "thuis" te brengen. Toen de vlag viel was de blijdschap en opluchting enorm. Na alle pech nu eindelijk een goed resultaat, namelijk een 2e plaats op het podium!! Een waanzinnig gevoel en resultaat na hard werken! Wij zijn de support van Job-Motorsport, ICTwello ongelofelijk dankbaar en de sponsoren Terwolde Renault, Dacia, Mitsubishi en Nissan, Egberts Fietsen en Autopoetsbedrijf Welvering. Zonder hen was dit nooit gelukt. Wij hopen nu deze trend door te zetten. Onze volgende wedstrijd zal plaatsvinden op zaterdag 22 juni in Stadskanaal op het mooie en knusse circuit van Vledderveen.
Tot dan!!
Race 2, Spa-Francorchamps (20-04-2024)
Na een natte race in Berghem was het tijd om een van de mooiste circuits te bezoeken van de kalender. In de Belgische Ardennen was het tijd voor race twee op het circuit van Spa-Francorchamps. De weersverwachtingen beloofden niet veel goeds. Op vrijdag was er al enorm veel water gevallen en ook de racedag beloofde een natte dag te gaan worden.
Voorbereiding:
Voordat het team begon met de training was het belangrijk om een juiste keuze te maken in de afstelling. Er werd kort overlegd, maar de scenario's waren al voorbereid dus werd er een snelle en duidelijke keuze gemaakt.
Vrije training:
De training begon en het circuit was kletsnat. Donkere wolken bleven hangen boven de baan en lieten genoeg water vallen. Thony kwam goed in zijn ritme maar merkte wat strubbelingen in één van de motoren. Hij kon om het probleem heen rijden en de rondetijden hadden niet te lijden. Emiel nam vervolgens het stuur over om in het ritme te komen en had dezelfde ervaring als Thony. Uiteindelijk werd er een 12e tijd genoteerd.
Kwalificatie:
In de training was het al merkbaar hoe belangrijk een vrij ronde was. Daarom was het belangrijk om goed te positioneren in de kwalificatie. Emiel nam deze keer de kwalificatie voor zijn rekening. De baan was nog nat maar het was heel even gestopt met regenen. Daarom was de openingsfase erg belangrijk. In de 4e ronde noteerde Emiel zijn snelste tijd en deze was goed voor een 4e startplaats. Hiermee weer een verbetering van het beste kwalificatie resultaat voor het team.
Start:
Thony nam de start voor zijn rekening en hield nauw contact met Chris aangezien de motor nu ineens was uitgevallen. Door een vertraging van de start konden we een hele kleine aanpassing doen, waardoor de motor weer bleef draaien. Toen de vlag werd gezwaaid was Thony zeer alert. Hij bleef uit alle ellende en kon zich vervolgens goed settelen in de groep. Wel begon de motor steeds meer te bokken. Thony kon niet langer meer om het probleem heen rijden en moest noodgedwongen naar de pits. Hier werd zo snel mogelijk de malheur hersteld, maar we waren inmiddels terug gevallen naar de laatste positie.
Vervolg race:
Na de spoedreparatie ging het team weer volle bak aan de slag. Het podium was inmiddels uit zicht, maar de race duurde nog lang om in ieder geval weer naar voren te komen. Beide rijders reden een uitstekend tempo en Chris had inmiddels de strategie aangepast om te voldoen aan alle verplichte stops. Het was duidelijk zichtbaar dat het tempo er goed in zat. Er was zelf een moment in de race dat Emiel kortstondig de snelste was op de baan. Toen niet veel later Thony het stuur overnam was ook hij enorm snel. Er was slechts 1 rijder op dat moment die sneller was. Al met al zit de snelheid er dus goed in met de #94 - Powered by JOB Motorsport.
In het laatste gedeelte van de race had Chris de buienradar en weersverwachting goed bestudeerd. De call om naar binnen te komen om de kart aan te passen voor een droge race kwam op het juiste moment. Thony kwam binnen, alles werd aangepast en Emiel ging weer verder. Het tempo ging de goede kant op. Uiteindelijk wisten we ons weer terug te vechten naar een 11e positie, slechts een paar seconden achter de top 10. Het tempo was super, zowel in de regen als op een droge baan. Het podium had er zeker in gezeten. De volgende race gaan we terug naar Berghem waar we zullen rijden op een andere lay-out dan de eerste race. Regen of droog? Wie zal het zeggen, maar TCE Terwolde Racing powered by JOB Motorsport zal er weer bij zijn.
Met dank aan Job Motorsport, ICTwello en uiteraard onze sponsoren, Terwolde Groningen, Egberts Fietsen Borger en Autopoetsbedrijf Welvering.
Tot de volgende race in Berghem!!
Race 1, Berghem (24-03-2024)
Eindelijk was het dan zover. De start van het nieuwe Pro-Kart seizoen 2024. Na een lange winterstop, waarin de voorbereidingen werden getroffen voor het nieuwe seizoen werd het nu tijd om de balans op te maken.
Het beloofde een lastige dag te worden qua weersomstandigheden. Lage temperaturen met veel buien, de een heviger dan de andere en de ene weer langer dan de andere. Het team had zich goed voorbereid, zowel fysiek als technisch. Bij aankomst op het circuit hoefden we ook niet veel aan te passen. Het belangrijkste was de te bepalen afstelling van de kart.
Training:
De training begon om 12.00, net het moment dat het niet meer droog zou blijven achteraf gezien. Voor Thony en Emiel waren het de eerste meters in deze kart in de regen in competitie verband. Daarmee had Chris ook een belangrijke rol, want hij moest de feedback van de rijders vertalen naar de afstelling. De rondetijden waren redelijk, maar nog niet top. Bij de eerste check bleek ook nog eens dat één van de bougies niet goed was. Na een snelle wissel kon Thony de weg vervolgen. Uiteindelijk was P11 de trainingstijd waarmee werd afgesloten.
Kwalificatie:
Na wat kleine aanpassingen ging Thony kwalificeren. De aanpassingen aan de kart bleken effectief te zijn, want de rondetijden werden aangescherpt. Vlak voordat de grote bui naar beneden kwam wist Thony er een 5e plaats uit te persen. Een sterke verbetering ten opzichte van de training.
Start:
Emiel nam de start voor zijn rekening en de opdracht was simpel. Een groot startveld in de regen, dus uit de problemen blijven. Dit lukt goed en de race was begonnen. De omstandigheden waren verraderlijk. Elke ronde weer veranderen de baanomstandigheden. Dit vergde een uiterste concentratie. Dit was vooraf ook besproken, zodat de communicatie kort maar effectief werd verzorgd door Chris.
Wissels:
De eerste wissel verliep zonder problemen en Thony nam het stuur over. Hij kon het tempo verhogen en sloeg een klein gat naar achteren. We lagen inmiddels stevig op een 5e plaats en konden langzaam naar voren rijden. De top 3 was realistisch gezien niet haalbaar, maar uit endurance hebben we geleerd altijd door te gaan.
Een aantal wissels en tankstops verder waren we inmiddels opgeklommen naar een 4e plaats. Het was zelfs zo dat we nog heel even op een 3e plaats hebben rondgereden, maar deze was helaas niet vast te houden.
Uiteindelijk kwamen we net achter het podium als 4e over de streep in de clubklasse met 22 teams. Een resultaat waar wij als team zeer tevreden over kunnen zijn en meteen het beste resultaat tot nu toe.
Met dank aan Job Motorsport, ICTwello en uiteraard onze sponsoren, Terwolde Groningen, Egberts Fietsen Borger en Autopoetsbedrijf Welvering.
Tot de volgende race in Spa-Francorchamps!!